رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

در رادیاتور ها به ویژه قرنیزی حرارتی و سیستم‌ های گرمایشی احتمال رسوب گرفتگی بسیار رایج است و حجم این رسوبات به میزان سختی آب آن منطقه بستگی دارد. هرچه سختی آب بیشتر باشد، املاح ته نشین شده از آن نیز بیشتر خواهد بود. در چنین شرایطی شما فقط می ‌توانید با استفاده از اسید به رسوب زدایی رادیاتور ها بپردازید. هدف از نوشتن این مقاله آشنایی بیشتر شما با رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی می‌ باشد.

به چه علت رادیاتور ها رسوب می ‌گیرند؟

آلودگی ها و رسوباتی که در ته رادیاتورها و پکیج ‌ها رسوب می‌ کنند، به خاطر ترکیباتی از زنگ آهن، املاح آب، ذرات خاک و آلودگی ‌های داخل لوله می باشد که به مرور زمان به هم دیگر می ‌چسبند، و سخت‌ تر می‌ شوند و در داخل لوله‌ های رادیاتور ته نشین می ‌گردند.

رسوب کردن این مواد باعث مسدود شدن لوله ها و جلوگیری از عبور آب می ‌شوند. در چنین مواقعی پکیج یا رادیاتور دیگر قادر به گرم کردن مثل قبل نیست و بازدهی آن کاهش پیدا می کند. پس تا اینجای مقاله متوجه شدید که رسوب گرفتن لوله های رادیاتور به سه علت اصلی می‌تواند رخ بدهد.

۱_ بالا بودن سختی آب آن منطقه مورد نظر

۲_ رسوب سدیم، کلسیم و منیزیم موجود در آب

۳_ استاندارد نبودن لوله کشی سیستم پکیج یا رادیاتور

رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

چطور متوجه شویم که رادیاتورمان رسوب گرفته است؟

زمانی که پکیج یا رادیاتور دچار جرم گرفتگی می‌ شود، یک سری علایم از خود نشان می ‌دهد که شما با دانستن آن ها می ‌توانید در اسرع وقت اقدام به رسوب زدایی آن ها کنید. به عنوان نمونه:

زمان زیادی نسبت به قبل نیاز است تا رادیاتور گرم شود.

 از لوله ی رادیاتور وشیر آن آب چکه خواهد کرد یا به عبارت دیگر دچار نشتی می شود.

 وقتی به لوله ی اصلی رادیاتور دست می‌ زنید، داغ می‌ باشد در صورتی که بدنه آن سرد است.

 وقتی شیر آب گرم را باز می ‌کنید، سرد و گرم می ‌شود.

 پمپ پکیج نشتی پیدا می ‌کند و بیش از حد داغ می‌ گردد.

 هنگام روشن شدن رادیاتور صدا های عجیب و غریب از آن به گوش شما می ‌رسد.

شیر آب گرم را وقتی باز می ‌کنید، فشار کمی دارد.

وقتی به بدنه رادیاتور دست می‌زنید، یک قسمت آن سرد و قسمت دیگر آن گرم است.

در اغلب اوقات  پکیج اصلا توانایی گرم شدن را ندارد.

زمانی که قصد هوا گیری رادیاتور را دارید، از آن آب سیاه رنگی خارج می ‌گردد.

حتی در زمان بالا بردن درجه رادیاتور باز هم آب داخل آن داغ نمی ‌شود.

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه ‌های ذکر شده، شما باید برای رسوب زدایی رادیاتور اقدامات لازم را انجام دهید. چرا که رسوبات می‌ توانند به مرور زمان باعث وارد شدن آسیب‌ های جدی به بدنه و لوله ‌های پکیج شوند. و علاوه بر آن مصرف آب و انرژی را در آن بالا ببرند.

چگونه رادیاتور را رسوب گیری کنیم؟

از آن جایی که رادیاتور ها به شکل سیستم ‌های بسته فعالیت می ‌کنند و آب در داخل لوله ‌های آن ها راهی برای خارج شدن ندارد. زمانی که دچار جرم گرفتگی می ‌شوند، این جرم‌ ها می ‌توانند به سیستم آن صدمه جدی وارد کنند. شما از طریق راهکارهایی که در ادامه برای شما توضیح خواهم داد، می ‌توانید آن ها را رسوب زدایی کنید.

در مرحله اول شما بایستی جریان برق را از رادیاتور جدا نمایید و سپس آب داخل آن را توسط شیر تخلیه یا شیر پر کن خالی کنید. بعد از آن دو شیلنگ مربوط به رفت و برگشت آب در پکیج را که در زیر آن قرار گرفته شده است، را بایستی باز نمایید.

 بعد از آن که آب درون لوله های رادیاتور خارج شد، از طریق پیچ گوشتی پیچ‌ های مبدل را باز نموده و آن را از بدنه پکیج بیرون بیاورید. سپس با استفاده از جوهر نمک یا هر محلول اسیدی دیگر و یک قیف محلول اسیدی خود را درون مبدل برای شست وشوی آن و جرم گیری بریزید.

 بعد از آن به محلول یک تا دو ساعت فرصت دهید، تا به خوبی رسوب زدایی کند. سپس آب را با فشار بالا در داخل لوله بگیرید، تا کاملاً از رسوبات و جوهر نمک شسته شود. این کار را تا زمانی که آب شفاف از لوله خارج گردد، ادامه دهید.

نکته:  شست و شوی لوله در این مرحله بایستی به صورت دقیق انجام شود، زیرا استفاده از محلول های اسیدی و به جا ماندن مقدار کم آن در لوله باعث پوسیدگی آن می شود.

اگر باز هم رسوبات به لوله چسبیده بود و جداسازی آن ها برای شما کار سختی بود، می‌ توانید لوله را روی آتش بگذارید، تا به صورت کامل داغ شود. سپس با استفاده از یک چکش به آن به آرامی ضربه وارد کنید، تا جرم ‌های لوله از آن کنده شود و به بیرون بریزند. سپس آن را آبکشی کنید.

 بعد از انجام این مراحل دوباره مبدل را در جای خود فیکس کنید. ورودی آب و شیر پر کن رادیاتور را باز نمایید، تا مجدد پر شود و سپس اقدام به روشن کردن آن کنید.

رسوب گرفتن لوله های رادیاتور قرنیزی

شست وشوی رادیاتور چه مزایایی دارد؟

شستشوی لوله‌ های رادیاتور قبل از فرا رسیدن فصل زمستان امری واجب است و می ‌تواند باعث افزایش بازدهی آن بشود. علاوه بر آن از این طریق شما می ‌توانید باعث بالا بردن طول عمر رادیاتور و جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به پکیج و بالا رفتن مصرف سوخت و انرژی در آن بشوید.

از مزیت‌ های دیگر شستن رادیاتور می ‌توان به گرم شدن مساوی تمام قسمت‌ های بدنه و جلوگیری از رسوب گرفتن و ایجاد صداهای عجیب و غریب از آن اشاره نمود.

برطرف کردن رسوب رادیاتور قرنیزی

در این مقاله سعی کردیم، از علت رسوب گرفتن لوله‌ های رادیاتور قرنیزی و نحوه ی رسوب زدایی و شست وشوی آن ها برای شما مطالبی را ارائه دهیم، تا به کمک آن ها بتوانید در اسرع وقت مشکل جرم ‌گیری رادیاتور خود را حل نمایید. چرا که برطرف نشدن این مشکل در کوتاه ‌ترین زمان می ‌تواند، باعث فرسوده شدن پکیج و هزینه‌ های زیاد ناشی از تعمیرات آن برای شما گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *