رادیاتورها چگونه کار می کنند

رادیاتورها چگونه کار می کنند

رادیاتورها چگونه کار می کنند

بخاری های رادیاتور چگونه کار می کنند؟

خانه های گرم شده با بخار یا گردش آب گرم دارای رادیاتور هستند. برای حداکثر اقتصادی و کارآیی، لازم است صاحب خانه اطمینان حاصل کند که رادیاتورها به درستی کار می کنند.

شرکت شعله گستران غرب افروز تولید کننده قرنیز حرارتی ، رادیاتور قرنیزی و… می باشد.

هنگامی که رادیاتورها به درستی کار نمی کنند، یا وقتی آنقدر که لازم است گرما نمی دهند ، بعضی از قسمت های خانه سردتر از سایرین هستند. همچنین این احتمال وجود دارد که گرمای زیادی از بین برود زیرا آب گرم از طریق سیستم گردش می کند و به دیگ باز می گردد و هیچ وقت تمام گرمای خود را در هوای داخل خانه از دست نمی دهد. وقتی این اتفاق بیفتد، افراد تمایل دارند ترموستات را بالاتر از حد معمول تبدیل کنند، بنابراین به طور قابل توجهی به صورتحساب گرمایش اضافه می شوند.

پس از اینکه آب گرم رادیاتور را گرم می کند، قرار است گرما به داخل اتاق تابیده شود. گرما در واقع هوا را از دو طریق گرم می کند: با تابش و همرفت.  تشعشع تنها درصد کمی از گرمای داده شده توسط رادیاتور را تشکیل می دهد. درصد بسیار بیشتری از گرما با استفاده از همرفت توزیع می شود – هرچه رادیاتور هوا را در كنار آن گرم می كند این هوای گرم افزایش می یابد و هوای خنك را از زیر رادیاتور بیرون می آورد. این حرکت هوا جریانهای عمودی را تنظیم می کند که هوای گرم را در تمام اتاق توزیع می کند.

ضروری است که هوا بتواند آزادانه، در زیر و اطراف هر رادیاتور جریان یابد. هنگامی که رادیاتورها داخل یک محفظه قرار دارند، باید از بالا و پایین تهویه کافی باشد. حتی رادیاتورهای پایه ای که به داخل دیوار فرو رفته اند، بازوهای زیادی در طول زمین و همچنین در بالای محفظه پایه رادیاتور خواهند داشت.

کمدهای تزئینی مورد استفاده برای محاصره یک رادیاتور چدن آزاد ایستاده نیز باید با دهانه های زیادی طراحی شوند. هرگز پرده های سنگین و یا پارچه های جلوی رادیاتور را نصب نکنید و سعی کنید فضایی چند متری بین رادیاتور و هر قطعه بزرگ از مبلمان یا هر وسیله دیگر ایجاد کنید. حتی در این صورت بهتر است هنگام قرار دادن قطعات بزرگ در جلوی رادیاتور، هنگامی که این قطعات به سمت پایین به زمین می روند (نیمکتها، جداول و سایر قطعات یا پا، جریان هوا را به همان اندازه محدود نمی کنند).

رادیاتورهای ایستاده با سبک قدیمی از چدن از چندین بخش تشکیل شده است که اجازه می دهد هوا از داخل و اطراف آن جریان یابد. چدن گرما را ذخیره می کند، که پس از خاموش شدن گرما، تابش به داخل اتاق را ادامه خواهد داد. با این حال، آنها همچنین زمان طولانی تر برای گرم شدن دارند. رادیاتورهای پایه نوار نقاله مدرن دارای بسیاری از باله های فلزی بسیار خوبی هستند که به بیرون لوله ها وصل شده اند و آب داغ را از دیگ منتقل می کنند. با گرم شدن این باله ها، هوای موجود در اطراف آنها گرم می شود تا جریان هوای گرم به زودی پس از گرم شدن شروع به گردش کند.

از آنجا که گردش هوا برای پراکندگی کارآمد گرما ضروری است، مهم است كه رادیاتورها مرتباً تمیز شوند. رادیاتورها و باله های رادیاتور هرگز نباید به تجمع لایه هایی از گرد و غبار یا روتخت اجازه دهند. چنین انباشتهایی نه تنها باعث می شود هوا از جریان آزادانه جلوگیری کند، بلکه به عنوان عایق عمل می کنند که باعث انتقال سرعت حرارت می شود.

از آنجا که رادیاتورها غالباً بر روی دیواره خارجی نصب می شوند ، گرمای زیادی را می توان از طریق دیواره سرد مستقیماً در پشت رادیاتور هدر داد (این امر به ویژه در صورت برداشتن رادیاتور صادق است.) یکی از تکنیک های کاهش این ضایعات و همچنین برای بهبود کارایی این است که یک صفحه از عایق کف آلومینیومی را در پشت رادیاتورها بکشید. این نوع عایق در بسیاری از فروشگاههای سخت افزاری بزرگ و مراکز خانگی فروخته می شود، اما در صورت عدم یافتن می توانید با چسباندن فویل آلومینیومی به صورت برخی تخته های فوم هسته ای، نوع خود را تهیه کنید، که می توانید در اکثر فروشگاه های عرضه کننده کالا و هنر خریداری کنید.

در سیستم بخار مهم است که رادیاتورها هنگام نصب دارای سطح مناسب باشند – یا آنها می توانند خیلی کم به سمت شیر ورودی که از طریق آن بخار وارد می شوند شیب داشته باشند. اگر یک رادیاتور به روش دیگر شیب یابد، آب به دام می افتد و باعث ایجاد صداهای زوزه و خاموش می شود و غالباً رادیاتور را از گرم شدن صحیح محافظت می کند. این امر به این دلیل است که بخار سرد می شود و درون آب متراکم می شود و باید از همان لوله ای که بخار وارد شده است عبور کند.

 

رادیاتورها چگونه کار می کنند

 

در یک سیستم آب گرم ، هوای گیر افتاده در داخل رادیاتور می تواند آب داغ را از پر کردن رادیاتور باز دارد تا در تمام طول مدت داغ نشود. برای تصحیح این مسئله، رادیاتورها معمولاً سوپاپ های دریچه كوچكی را در نزدیكی (معمولاً در انتهای روبروی دریچه ورودی) سوار می كنند كه به شما این امکان را می دهد تا هوای به دام افتاده را بگیرید. برای این کار این شیر را در حالی که گرما روشن است و آب داغ در گردش است (بعضی از آنها به یک کلید ویژه نیاز دارند که می توانید در فروشگاه های سخت افزاری خریداری کنید ؛ برخی دیگر را می توانید با یک پیچ گوشتی باز کنید). دریچه را باز بگذارید تا تمام هوا فرار کند و آب آزادانه در یک جریان جامد شروع به گردش کند، سپس آن را محکم ببندید.

رادیاتورهای بخار همچنین دارای دریچه های تهویه در نزدیکی قسمت بالا هستند (در انتهای روبرو که دریچه ورودی قرار دارد) اما قرار است اینها خود هواگیری کنند – یعنی اجازه می دهند هوا سرد به راحتی فرار کند، اما اجازه فرار از بخار را نمی دهد. اگر یک رادیاتور در تمام طول مسیر از یک انتها به انتهای دیگر داغ نمی شود ، این شیر را بررسی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *